dressyrträning 3/2



dressyrträning utan tränare, det behövdes verkligen filmas det här.
stilla med handen, räta på ryggen, upp med blivken, ner med hälen och arbeta mer med underskänkeln - hela vaden. istället för att använda sporren så mycket, lossa i knät.

ja det finns en hel lista med vad jag gör fel här, men jag har aldrig sagt att jag är en toppryttare och det är inte heller mitt mål, jag vill bara träna upp mig själv så jag kan vara nöjd med min sist och min inverkan på rasmus. här tycker jag att han sköter sig bra när han är uppvärmd, men innan uppvärmningen fick jag och vikan kämpa jävligt mycket innan han kunde slappna av ordentligt.

vad tycker du ? :)

Kommentarer
Postat av: Ida S

Jag tycker du ska tänka på att ta fram skänkeln istället för "ner med hälen, använda vaden, upp med blicken".. För får du fram skänkeln, kommer du ha lättare att "trampa" ner hälen och du jobbar med vaden istället för hälen. Och sen ser jag att du är lite som jag, gillar att rida med hela kroppen ;) Rasmus är stor, och inte helt lätt att komma runt honom, men tänk jättemycket på att slappna av i axlar, lår och överarmar. Ta en mikropaus då och då och skaka loss alla låsta muskler! Och glöm inte skänkelläget! fram med fötterna!



Bra jobbat! :)

2011-02-10 @ 13:14:13
URL: http://sorbu.blogg.se/
Postat av: Anna Spångmyr

Visst är det bra att filma ibland :) Jag tycker helt klart att Rasmus är rätt häst för dig och bra häst att utvecklas på. Lycka till med allt.

2011-02-10 @ 15:35:43
Postat av: Berit

Oj, försök att lugna dig i handen, lossa axlarna från resten av kroppen och var mjuk i handen. Som det ser ut nu så följer handen med din något överambitiösa överkropp. lite att jobba med, men mycket trevlig häst!

2011-02-10 @ 15:42:28
Postat av: Astrid Olsson

Det där kommer bli bra amanda bar han lär sig slappna av lite och våga ta stödet i handen. För det blir lite ryckigt. Men vad bir dom itne när dom står på en ridskola. Så jobba på du med att sitta välidgt stilla med en stadig hand så kommer detta bli toppen.. :) ska bli kul att se dig och rasmus sen!! :D

2011-02-10 @ 16:03:40
URL: http://iwanttobejustlikeyou.blogg.se/
Postat av: Linn

Härligt att se faktiskt. De brukar inte gå så fort för en häst att komma i bättre form, men rasmus har verkligen förändrats sen han stod på skolan! Lite smalare, och bäst av allt är att han redan ser mindre stel ut :) Innaen såg han verkligen ut som en pinne! Men nu såg han mycket smidigare ut. Och dig som ryttare kan jag inte klaga på! Jag har nog samma problem som du anser att du själv har :D Ni kommer bli bäst tillsammans!

2011-02-10 @ 17:27:21
Postat av: Angelica

Det ända jag stör mig på är hälen . men vem kan klandra dig du rider ju faktiskt dressyr i en hoppsadel xD!

2011-02-10 @ 20:46:54
Postat av: Kajsa

Jag kan inte låta bli att kommentera jag med, haha. Jag red Rasmus en hel del medan jag gick på skolan som du kanske vet och jag vet hur lätt det är att rida "för mycket" på honom. Det är ju mycket häst! Men precis som du säger själv tycker jag du ska tänka på händerna, för även om det inte alltid känns som det blir han faktiskt finare om man håller dem stilla. :) Foten tänkte jag också på, precis som du också säger, jobba mindre med sporren och fokusera på underskänkeln istället. Detta är dock bara mina egna åsikter och jag är ju verkligen ingen toppryttare eller ridinstruktör (...personligen hatar jag folk som leker instruktör men du bad ju om en åsikt så då är det väl okej ;D).



Jag tror det kommer gå jättebra för er iallafall, det känns som det var väldigt bra för Rasmus att bli privathäst. Jag har också en förkärlek för hästen så jag kommer garanterat följa bloggen. ;) Lycka till Amanda!

2011-02-11 @ 14:01:23
URL: http://skyttsan.devote.se
Postat av: Linn A

Jag tror att om du länger stigbyglarna ett hål så du kommer åt han bättre med vaden och försöker vara mer still med hande Och komma ihåg "tummen upp" så blir det nog bra :) Och sen att kanske försöka sitta mer i traven och driva på med rumpan så bakbenen går längre under kroppen :) Samma i galoppen att du driver mer med rumpan än med skänkeln! :)

2011-02-11 @ 22:37:35

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0