Min häst är ingen hopphäst

Helgen har bestått av träning med teamet. Rasmus har varit oerhört fin båda dagarna, och jag håller fast vid att min pojke har blivit otroligt duktig när jag säger att jag kommer få lov att smälta orden länge länge när Linda fick mig att inse sanningen: Rasmus är inte gjord för hoppning.

Nej, han är inte den nätta modellen som alla hoppryttare har, han är inte ädel eller långbent, han är inte lätt och smidig. Han är en kraftigt bygd häst och det kan ingen ändra på, men han har ett hjärta av guld och hoppar med glädje.
Nej, han är inte en häst jag kan klassa upp mig med och hoppa banor på 1,30. Men det är inte vad jag är ute efter, för hade det varit det så hade jag inte tagit mig an Rasmus utan letat efter en hopphäst.
Rasmus är min bästa vän i hela världen, och jag älskar honom för att han försöker så otroligt mycket, jag och Linda så som många andra är väl överrens när vi säger att Rasmus har ett otroligt stort hjärta - ett hjärta av guld.
Rasmus och jag kommer traska runt på 90 cm - 1 m ett tag framöver, kanske starta någon 1.10 om vi är redo. Jag är otroligt nöjd med dom här höjderna med den här hästen. Och när jag känner att jag är redo att tävla 1.20 -- 1.30 så får jag väl hitta någon annan häst att göra det med, men inte det närmsta året.
Jag och Rasmus utvecklas sakta men säkert och jag är otroligt glad över det.
Jag är otroligt glad för att jag har Rasmus, och för att vi har varandra.
Vi behöver varandras stöd genom hoppningen då vi båda är rädda för höjden.


Om man skulle jämföra:
Min förra ponny, Galiba, en maxad d-ponny på 148 cm flög över oxern som låg på 1.25 med mig och det kändes absolut inte som några problem.
Rasmus som är 160 cm har jag hoppat en oxer på 1.15 och jag fick lov att "bära" honom över det.

Skillnaden där är att Galiba var en nätt arab med ett riktigt "svung" i steget, han hoppade allt med glädje och han hoppade stort. Rasmus är en kraftig modell och han är inte gjord för hoppning, men även han hoppar med glädje för att han älskar att hoppa.

Det är alltså absolut inget fel på Rasmus, han är bara inte bygd för att flyga över hinder med lätthet och därför blir det gärna väldigt klumpigt och dunsigt.

 
Jag och Gabbe flyger över 1.25, första gången i mitt liv jag hoppar ett hinder som ligger över 1.10.
Vila i frid min saknade vän



Jag och Rasmus hoppar 1.05



Min finaste Rasmus
Min absolut bästa vän

Kommentarer
Postat av: IDA

Hej Amanda! :)

Så var det för mig och speedan med, hon är ingen hopphäst på 170, men de ville jag inte ha heller. Vi hoppade iaf 90-1m banor innan hon 'pensionerades'. Duger gott och väl för mig, hade varit kul att ha en "riktig" hopphäst som är gjord för det också, men hon är ju min bästa vän och skulle inte byta ut henne för att jag är tävlingssugen. :)

2011-03-27 @ 19:24:36
URL: http://idrus.blogg.se/
Postat av: Malin H

Man kan ju tävla hela livet. Så då kan du lugnt spendera några år på att umgås och ha riktigt roligt med din absolut bästa vän! =) <3

2011-03-27 @ 20:23:43
Postat av: amanda

ida, precis! det duger gott och väl, sålänge man har en kärlek till varandra - det rä det viktiga för mig! :) skulle aldrig kunna tänka mig att byta ut min bästa vän för att jag vill tävla, finns inte i min värld att det skulle hända!



malin: precis vad jag tänkte göra! helt underbart :) <3

2011-03-28 @ 13:56:57
URL: http://teamra.blogg.se/
Postat av: Saga

Jag tycker ni är jätteduktiga ändå Amanda! Inget är omöjligt :) <3

2011-03-28 @ 15:57:59
URL: http://sagahagmann.blogg.se/
Postat av: Camilla

du o rasmus är superfina, och jag måste påminna dig om en sak!

när du har fått upp han i muskler och han blivit lite snärtigare så kommer du också känna att inga spärrar finns för er!

med träning för kordinationen och teknik över hinder så kommer han bli allt bättre.

visst det är en grov häst men JAG ver av egen erfarenhet med min Ulven att en grov häst (som ej är avlad för hoppning) med ett STORT hjärta för sin ryttare hoppar 1000 gånger bättre än en snärtig hopphäst som ej har samma hjärta, vilja och inte tycker att det är roligt. jag har fått höra när jag började med Ulven att han klarade nog max 70- 90 cm (Ld & Lc) MEN jag visste att med den viljan och att vårat team så skulle han hoppa genom eld o vatten för mig! så jag brydde mig inte och tränade hårdare för att visa dem, och Jag är stolt än idag över allt jag och han har gjort tillsammans, han räckte till 1m 110cm på sina korta 148 cm i mnk och då utbildades han när han var 15 år.

och det jag vill säga dig är att det är bara DU som sätter gränserna! du kommer vara så nöjd när du har visat oss alla!<3

2011-03-30 @ 09:34:47
Postat av: Anonym

Gillar Camillas kommentar.. Och en ganska knasig fråga egentligen? Men vad är en hopphäst. Räknas han inte som hopphäst om han inte klarar att tävla 130 klasser? Klart han är en hopphäst. Ni är ju ute och tävlar, har kul och utvecklas ihop. Sen att det för tillfälligt inte är någon jätte kanon som är i de högsta klasserna ännu, det betyder väll inte att han inte skulle vara en hopphäst?

2011-03-30 @ 22:07:56
Postat av: Astrid <3

Det är ingen annan än du som sätter gränser... Och som hon över säger. Bara för att han inte hoppar 130 banor så hoppar han med hjärta och det är det som beskriver en hopphäst.. :) :D



Det är du som sätter begränsningar. Men också du som sätter mål som ni kan nå!! <3

2011-03-31 @ 14:46:53
URL: http://iwanttobejustlikeyou.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0